Egyszerűbb gyermekkor, boldogabb élet

Egyszerűbb gyermekkor, boldogabb élet

Mindannyian azt szeretnénk, hogy gyermekünknek boldog élete legyen. De a boldogság definíciója minden családban más. Van, aki az anyagi javakban látja a boldogságot, más a sikerben, megint más a jó kapcsolatokban, és megint más az utazásban, élményekben. A magam részéről én azt remélem, a lányom a körülményektől függetlenül mindenben megtalálja majd a szépséget és a tanítást – számomra ezt jelenti a boldogság. Amikor a jóllétünk nem másoktól, nem anyagiaktól, nem eseményektől függ, hanem belülről fakad. A minimalista életszemlélet segíthet abban, hogy ehhez a belső boldogsághoz egy jó alapot adhassunk gyermekünknek. Az alábbiakban összegyűjtöttem, mi mindent taníthatunk gyermekünknek pusztán a minimalista életmód gyakorlása által.

 

Élet a tárgyakon túl

A minimalizmus első lépése a legtöbb családban a felesleges tárgyak elengedése. A saját bőrünkön tapasztaljuk meg, milyen felszabadító érzés, amikor nem nyomasztanak a múltban ilyen-olyan okok miatt felhalmozott tárgyaink. Amikor nem cipeljük tovább lélekben csigaként a házunkat a hátunkon, hanem szabadon mozoghatunk, fellélegezhetünk, új lehetőségeket kereshetünk és végre jut időnk a számunkra fontos dolgokra. Ha egy minimalista otthonban nő fel, gyermekünknek már ez lesz a természetes, szinte tudat alatt is arra fog törekedni, ne halmozzon fel felesleges tárgyakat, hiszen az zsúfoltságot eredményezne, amihez ő nincs hozzászokva.
Ezzel elkerüli a felesleges fogyasztást, amellyel máris tett valamit a környezet védelmében. Emellett élvezheti a minimalista otthon előnyeit: a kevesebb figyelemelterelő tényezőt, a több időt, a megnyugtatóbb látványt. 🙂 És nem fogja bizonyos tárgyak meglétéhez kötni a boldogságát.

Emberi kapcsolatok

A minimalizmus egyik előnye, hogy a felszabaduló időnket a számunkra valóban fontos dolgokra fordíthatjuk. Az emberi kapcsolataink általában ezek közé tartoznak. 🙂 Ez több időt és osztatlan figyelmet jelent a gyerekeink számára, egyben jó példát is. Láthatják, hogy a számunkra fontos emberekkel időt töltünk és így a saját értékrendjükben is fontos helyet foglalhat majd el az emberi kapcsolatok ápolása.

Szociális érzék

Az Egyszerűbb gyermekkorban nagy hangsúlyt fektetünk a szabad játékra, amelynek nagyon komoly fejlesztő hatása van a gyerekekre nézve: többek között a szociális készségeket fejleszti, de oldja a szorongásokat is. Amikor nem zsúfoljuk tele a gyerekszobát túl egyértelmű játékokkal és a gyerekeink időbeosztását kötött programokkal, akkor lehetőséget adunk nekik arra, hogy a szabad játékon keresztül gyakorolják a másokkal való együttműködést. A kevesebb játék is jobb együttműködésre készteti a gyerekeket, hiszen esélyes, hogy ugyanazon eszközök bevonásával együtt játszanak valamit, vagy éppen osztozniuk kell egy adott játékon.

Kevesebb stressz

Amikor a szabad játékot választjuk a sokadik fejlesztő foglalkozás helyett, ez azt is jelenti: bízunk abban, hogy a gyermekünk képes a saját tempójában megfelelően fejlődni, nem fog „lemaradni”. Bízunk abban, hogy a gyermekek arra születtek, hogy fejlődjenek, tanuljanak a játékon keresztül, és hogy minden információt magukba szívnak, amivel az őket körülvevő világban találkoznak. Ezt a bizalmat gyermekeink is megérzik, amikor kilépünk a szülők közötti versenyből és lekerül egyfajta nyomás a családunkról. Így már nem érzik, hogy folyamatos versenyzésre vannak ítélve, ami az életben sok feszültséget és konfliktust szülhet.

Adni tudás

Amikor gyermekeink azt látják tőlünk, hogy szívesen és könnyedén adunk másoknak, azzal bennük is elültetjük ennek a magvát. Még ha életkori sajátosság is náluk a tárgyakhoz való ragaszkodás, a példánk nyomot hagy bennük és egyszer eljön az a pillanat, amikor megengedik majd, hogy más is játsszon a játékaikkal vagy segítenek átselejtezni a őket, hogy szegényebb gyerekeknek ajándékozzák.

Stabilitás és nyugalom

Egy egyszerűsített otthon, egy nyugodtabb ritmusú családi élet szilárd alapot biztosít ahhoz, hogy a gyerekek saját énje kifejlődhessen. A kevesebb tárgy, kevesebb vizuális inger kevesebb felesleges stresszt jelent. Ha van ritmus, ismétlődő szokások, rituálék, azok biztonságot, kiszámíthatóságot adnak a gyerekeknek, amiben elengedhetik magukat. Ilyenkor van egy biztos hátterük, amelyből kiindulva bátran felfedezhetik a világot és ahová bármikor visszatérhetnek megpihenni.

Határozott keretek

Sokszor az értékrend fenntartása érdekében a gyerekeinknek határt is kell szabni (például a játékok mennyiségének tekintetében), azonban a nekik szükségük is van a határokra (még akkor is, amikor minden erejükkel próbálják azokat kitolni). A keretek biztonságot adnak a számukra, azt érzik általuk, hogy a felnőttek tudják, hogy mit csinálnak, és a nekik nem kell emiatt aggódniuk.

Elégedettség

A minimalizmus, még ha nem is éppen erre hegyezzük ki, támogathat bizonyos lelki folyamatokat is. Például aki a minimalista életmóddal foglalkozik, gyakran érezhet hálát, amelyet egyre gyakrabban hoznak összefüggésbe a valódi boldogsággal. Ha hálásak vagyunk, elégedettek vagyunk azzal, amink éppen van és belátjuk, hogy mennyivel szerencsésebbek vagyunk sok embernél. Ez már rögtön alapot ad a boldogságra. 🙂 A hálát lehet kifejezetten gyakorolni is, de az a gyerek, aki abban nő fel, hogy megelégedünk a kevesebbel és szívesen adunk, előbb-utóbb magától is rá fog érezni az ízére.

Önismeret

Egy egyszerűsített életben az önismeretre, tudatosságra is rengeteg lehetőség nyílik. Ha nem borítanak el minket a tárgyak és a teendők, ha megállunk észrevenni a szépséget, akkor az érzéseinkre és a mintáinkra is könnyebb tudatosnak lenni. Ha pedig tudatosan kommunikálva, önmagunkon dolgozva neveljük a gyerekeinket, akkor ők is bekapcsolódnak ebbe a folyamatos munkába. Az önismeret pedig a legjobb forrása hosszú távon annak a belső boldogságnak, amiről a bevezetőben írtam. 🙂

Énidő

Szintén jó példát mutathatunk a gyermekeinknek azzal, hogy a minimalista életmód segítségével felszabaduló időnk egy részét énidőként töltjük el, azaz számunkra kellemes tevékenységekre fordítjuk. Olvasunk, kreatívkodunk, barkácsolunk, kirándulunk, vagy csak pihenünk. Ezzel a gyerekek azt az üzenetet kapják, hogy odafigyelhetnek magukra, a saját igényeikre, megengedett a pihenés, a számukra kedves tevékenységek élvezete.

Bizalom

Az, hogy el tudunk engedni tárgyakat és kevéssel is megelégszünk, azt is jelenti, hogy van bennünk egyfajta bizalom a világ felé. Nem kell tíz heti alapvető élelmiszeren ülnünk folyamatosan, mert bízunk abban, hogy a jövőben is lesz lehetőségünk mindannak a beszerzésére, amire éppen akkor szükségünk lesz. Ez a bizalom teszi lehetővé, hogy a rendelkezésünkre álló térrel szabadabban bánhassunk, másra is használhassuk, mint a tárolás. Ez az alapvető bizalom a világ felé a gyerekekben is megvan, és ha adott számukra a biztonságos közeg, valamint tőlünk is látják ugyanezt a bizalmat, akkor továbbra is ebben élhetnek és bátran indulhatnak neki álmaik megvalósításának.

Kreativitás, koncentráció

Mára már kutatások (bővebben: http://szimplan.hu/2018/01/07/keves-jatek-kreativ-jatek/) bizonyítják azt is, hogy kevesebb játékkal kreatívabban játszanak a gyerekek és hosszabb ideig leköti őket egy-egy darab. A kreativitás és a figyelem később – az iskolában és az életben – nagyban segíti majd őket, hogy sikeresek legyenek, ezáltal is közelebb jutva a boldog élethez.

Saját értékrend

Minimalista szülőként rengetegszer kell nemet mondanunk, és olyan dolgokra is, amelyek más szülők számára normálisak, átlagosak, ártalmatlanok. Mi mégis úgy gondoljuk a rendelkezésünkre álló információk (akár éppen e felsorolás) alapján, hogy családunk védelmében ez a határhúzás legjobb, amit tehetünk. Gyermekeinknek ezzel abban mutatunk példát, hogy álljanak ki a saját értékeik mellett és merjenek mások lenni, mint a „tömeg”. Ha mi tudjuk feléjük képviselni az értékeinket és segítjük őket, ők is képesek lesznek már egészen korán, belülről fakadóan képviselni ezeket mások felé.
Amikor a játékok számának csökkentéséről van szó, gyakran felmerül, hogy a szülők sajnálják a gyerekeket és úgy érzik, megfosztják őket valamitől, ami a társaiknak megadatik. A fenti felsorolás alapján viszont látható, hogy valójában egy külsőséget (a játékok száma, milyensége, a „menőség”) áldozunk fel valódi értékekért cserébe. A gyereknevelésben adódik néhány átmeneti kellemetlenség a hosszabb távú pozitívum érdekében. Hiába szívszorító gyermekünk sírása, amikor oltást kap – tudjuk, hogy ez lesz neki a legjobb. Ezért nem vagy „kegyetlen”, ha szülőként a gyermekeidet is a minimalista elvek mentén szeretnéd nevelni, hiszen – mint mindenki – a legjobbat akarod nekik. Szerencsére a minimalizmus támogathat abban, hogy több időd és lehetőséged legyen tudatosan, valódi értékeket közvetítve nevelni gyermekeidet.
Faragó Ági,
Egyszerűbb gyermekkor tanácsadó,